leki na ból zęba
Jakie leki na ból zęba poleci lekarz lub farmaceuta cz. I
Sierpień 4, 2018
leczenie kanałowe
Ile kosztuje w Polsce leczenie kanałowe?
Wrzesień 7, 2018

Jakie leki na ból zęba poleci lekarz lub farmaceuta cz. II

Jakie leki na ból zęba poleci lekarz lub farmaceuta

Pacjentom z bólem zęba zaleca się leki OTC, które można dostać bez recepty i należą do nich preparaty zawierające w składzie:

• Ibuprofen – np. Nurofen, Ibupar, Ibufen, Ibuprom Max, Iburapid, MIG, IBUM,
  • Paracetamol – np. APAP, Efferalgan, Panadol, Calpol, Paracetamol,
  • Metamizol – np. Novalgin, Pyralgina,
  • Naproksen – np. Aleve, Nalgesin, Naxii,
  • Kwas acetylosalicylowy – np. Aspiryna, Pyramidon, Polopiryna,
  • deksetoprofen lub jego pochodne – np. Ketesse, Dexak,
  • deksibuprofen – np. Seractil,
  • dwa lub więcej składniki przeciwbólowe – np. Antidiol (paracetamol + kodeina), Solpadeine (paracetamol + kodeina + kofeina), Etopiryna Extra (kwas acetylosalicylowy + paracetamol + kofeina), Saridon (paracetamol + propyfenazon + kofeina, Metafen (ibuprofen + paracetamol).

Jeśli występuje ból z nadwrażliwości, można zastosować:

• preparaty remineralizujące, tzw. płynne szkliwo – np. ApaCare Liquid, GC Tooth Mousse, GC MI Paste Plus,
  • preparat zabezpieczający ubytek w zębie – Plomb-R,
  • pasty oraz płyny do jamy ustnej do nadwrażliwych zębów, które zawierają składniki powodujące zamknięcie ujścia kanalików zębinowych, np. Elmex (seria Sensitive). Sensodyne (cała seria), Tołpa Stomatologic Sensitive, Lacalut, Seysso, Elgydium Sensitive, Ziaja MintPerfect Sensitive.

W przypadku pojawienia się ubytku w zębie, będącego częstą przyczyną bólu oraz narastającej nadwrażliwości, do mechanicznego zabezpieczenia, jako tymczasowe wypełnienie poleca się pastę Plomb-R.

Leki RX wymagają wypisania recepty i stosuje się je podczas silnych bólów, składają się z takich substancji jak:

• ketoprofen – np. Ketonal,
  • nimesulid – np. Aulin,
  • pochodne opioidowe – np. Tramal.

Przy opuchliźnie, gorączce oraz stanach zapalnych jamy ustnej przepisuje się leki:

• OTC w skład których wchodzi:
    • kwas acetylosalicylowy,
    • deksibuprofen lub ibuprofen,
    • deksetoprofen lub jego pochodne,
    • naproksen,
    • wieloskładnikowe leki, w których chociaż jeden składnik działa przeciwgorączkowo i przeciwzapalnie,
  • RX:
    • Antybiotyki – najskuteczniejsze to te, które wnikają w kość, np. klindamycyna w lekach takich jak Dalacin C czy Clindamycin – MIT. Linkozamid dobrze sprawdza się podczas leczenia tkanek okołowierzchołkowych np. linkomycyna. W przypadku zakażenia kości szczęk często stosuje się antybiotyk z grupy glikopeptydów, np. Vancocin, lub penicyliny np. Duomox oraz makrolity np. Klacid, cefalosporyny np. zawierający cefadroksyl Biodroxil lub też połączenie penicyliny z kwasem klawulanowym np. Amoksiklav. Dla dzieci poleca się antybiotyki w formie zawiesiny, np. Klacid i Amoksiklav.
    • Przeciwbólowe i przeciwzapalne w których zawarty jest ketoprofen, nimesulid oraz pochodne opioidowe.