Innowacyjne wypełnienia stomatologiczne
Lipiec 31, 2018
Jakie leki na ból zęba poleci lekarz lub farmaceuta
Jakie leki na ból zęba poleci lekarz lub farmaceuta cz. II
Sierpień 27, 2018

Jakie leki na ból zęba poleci lekarz lub farmaceuta cz. I

leki na ból zęba

Środek przeciwbólowy polega na zniwelowaniu objawów, natomiast nie pomoże pozbyć się przyczyny uciążliwego bólu. Powodem dolegliwości niekoniecznie musi być dokuczająca obecnie część uzębienia, problem może okazać się poważniejszy. W takim przypadku leki nie będą wystarczające i nie obejdzie się bez wizyty u dentysty. Każdy z farmaceutów w przypadku gdy zgłosi się do niego osoba o polecenie środka zmniejszającego ból, powinien zalecić konsultację ze stomatologiem a także znać dane kontaktowe na pogotowie w razie doraźnej pomocy. Niektóre apteki podejmują współpracę z placówkami oferującymi usługi pogotowia dentystycznego, co usprawnia pomoc potrzebującym pacjentom.

Jeśli osoba potrzebuje środków przeciwbólowych, ale jednocześnie na twarzy pojawia się opuchlizna, może to wskazywać na poważniejsze powikłania, w postaci np. ostrego zapalenie tkanek okołowierzchołkowych, zakażenia tkanek przyzębia lub pojawienia się ropnia. 3 opcja zwykle bywa najbardziej niebezpieczna i wymaga antybiotykoterapii. Nie należy samemu podejmować decyzji odnośnie tego, czy odbarczyć ropnia czy zastosować inne zabiegi w celu ratowania zęba, tylko udać się do dentysty, który doradzi co zrobić w danym przypadku.

Gdy ból pojawi w środku nocy, można rozważyć kontakt z pogotowiem dentystycznym, a specjaliści z pewnością pomogą rozwiązać problem i wskażą na właściwe leczenie. Podmioty lecznicze i apteki dzięki współpracy z całodobowym pogotowiem stomatologicznym zapewniają szybką pomoc także w weekendy oraz w godzinach kiedy wszystkie gabinety dzienne są już zamknięte.

Bywa, że szansa uratowania zęba zależy od naszej reakcji gdy zdecydujemy się na leczenie. Dlatego pogotowie daje duże możliwości, pozwala na szybkę interwencję i oszczędzenie zęba bez konieczności jego wyrwania. Czasem niektórzy nawet po wstępnej konsultacji z lekarzem na pogotowiu ogólnym, proszą o radę dentysty jakie kroki podjąć w celu leczenia i czy przeprowadzić bądź odwołać sugerowane procedury medyczne.

Współpraca między placówką leczniczą a pogotowiem stomatologicznym daje szereg korzyści, a pacjenci nie raz wracają by podziękować lekarzowi lub farmaceucie za cenne porady. Ponadto, rozwiązanie daje poczucie kompleksowej opieki w razie nagłych wypadków i konieczności szybkiego wsparcia medycznego. Również pacjenci szczególnej troski w tym dzieci, osoby starsze, kobiety w ciąży i osoby niepełnosprawne mogą czuć się bezpieczni gdyż mają świadomość fachowej pomocy specjalistów.

Jakie leki zaleca się pacjentom z objawami stomatologicznymi?

• Osobom, które skarżą się na ból, należy zalecić leki przeciwbólowe o odpowiedniej sile i czasie działania, dobrane właściwie do stopnia natężenia oraz rodzaju bólu, o którym należy dowiedzieć się po krótkim wywiadzie z pacjentem. Należy także zalecić wizytę u dentysty.
  • W przypadku wystąpienia opuchlizny, gorączki i ogólnych objawów, trzeba zastosować leki przeciwbólowe, przeciwgorączkowe, przeciwzapalne oraz antybiotyki. Niezbędne jest również przebadanie osoby przez lekarza stomatologa.